Projekt edukacyjny pt. Przedszkole jako ośrodek zrównoważonego rozwoju
W roku szkolnym 2020/2021 nasze przedszkole realizuje projekt edukacyjny pt: „Przedszkole jako ośrodek zrównoważonego rozwoju”.
Czym jest zrównoważony rozwój?
Zrównoważony rozwój jest to sposób gospodarowania, w którym zaspokojenie potrzeb obecnego pokolenia nie zmniejszy szans zaspokojenia potrzeb przyszłych pokoleń.
W zrównoważonym rozwoju środowisko naturalne jest jego podstawą, gospodarka narzędziem, a dobrobyt społeczeństwa celem.
Skąd wywodzi się pojęcie ,, zrównoważonego rozwoju”?
Pojęcie zrównoważonego rozwoju pochodzi z leśnictwa, gdzie pierwotnie oznaczało taki sposób gospodarowania lasem, aby nie został on nigdy zlikwidowany, czyli wycinanie tylko tylu drzew, ile pozwoli na jego odbudowę w przyszłości.
Jak należy wprowadzić zrównoważony rozwój w nasze życie?
Zrównoważony rozwój wprowadza się poprzez:
-
Ograniczanie zużywania zasobów odnawialnych do granic określonych możliwościami odtwarzania tych zasobów;
-
Ograniczanie zużywania zasobów nieodnawialnych w skali umożliwiającej ich stopniowe zastępowanie przez odpowiednie substytuty;
-
Stopniowe eliminowanie z procesów gospodarczych substancji niebezpiecznych i toksycznych;
-
Utrzymywanie emisji zanieczyszczeń w granicach wyznaczonych przez pojemność asymilacyjną środowiska;
-
Odtwarzanie i stała ochrona różnorodności biologicznej na poziomach: krajobrazowym, ekosystemowym, gatunkowym i genowym;
-
Uspołecznienie procesów podejmowania decyzji dotyczących lokalnego środowiska przyrodniczego;
-
Dążenie do zapewnienia poczucia bezpieczeństwa i dobrobytu obywatelom, rozumianego jako tworzenie warunków sprzyjających ich zdrowiu fizycznemu, psychicznemu i społecznemu.
Jakie są najważniejsze aspekty zrównoważonego rozwoju?
Wyróżnia się 4 główne aspekty:
- przyrodniczy- dotyczy m.in. badania i obserwowania przyrody, poznawania jej bogactwa i praw oraz racjonalnego korzystania z jej dóbr,
- społeczny- dotyczy m.in. – praw i obowiązków, nauki prowadzenia dyskusji, współpracy oraz podejmowania inicjatyw środowiskowych i ekologicznych, stworzenia kodeksu zachowań przyjaznych przyrodzie, obejmującego dzieci, personel oraz rodziców,
- ekonomiczny- dotyczy m.in. segregacji odpadów, oszczędności papieru, wody i materiałów, korzystanie z urządzeń energooszczędnych,
- kulturowy- dotyczy m.in. kształtowania poczucia tożsamości regionalnej i kulturowej, uwzględnianie tradycji rodzinnych, narodowych.
Celem podejmowanych działań jest:
Aktywizowanie na rzecz Naszego miejsca na Ziemi oraz odpowiedzialność za to miejsce!
Zapraszamy do zapoznania się naszym Kodeksem Ekologicznym.